به زبان ساده :
به طور کلی میتوانید برای بهینه سازی استودیو ، دو مقوله ی ” آکوستیک ” و ” عایق صوتی ” ر ا مورد بررسی قرار دهید .
فرایند ” آکوستیک ” بیشتر از هر چیزی بر روی کنترل بازگشت صدا و حذف هوم های اضافی ، در محیط تمرکز دارد . طبیعتا در یک مکان آکوستیک شده ، میتوانید به مراتب میکس بهتری را نسبت به زمانی که در یک اتاق غیر آکوستیک کار میکنید انجام دهید .
مقوله ی ” عایق صدا ” تاثیر مستقیمی در جلوگیری از عبور فرکانس ها از سمت دیوار ، در یا پنجره دارد . اگر استودیوی خود را از لحاظ صوتی به خوبی عایق کرده باشید . میتوانید بدون نگرانی از ضبط شدن سر و صداهای ناخواسته در اطراف ساختمان . یا حتی نگران بودن نسبت به ایجاد مزاحمت برای همسایه ها ، به راحتی به کارتان ادامه دهید …
برای درمان دقیق هر کدام از موارد ذکر شده ، تجهیزات و لوازم مختلفی مورد نیاز است .
به طور مثال اگر بخواهید یک استودیوی موسیقی را برای شروع کار بهینه کنید میتوانید :
– برای جلوگیری از عبور صدا به بیرون و بر عکس : از پشم سنگ یا یونولیت استفاده کنید
( البته فقط در قسمتهایی که ممکن است بیشتر صدا را عبور دهد . مثل در اتاق یا شیشه ی موجود در بالای چهارچوب )
– برای پوشش سطح عایق شده : از فوم شانه تخم مرغی استفاده کنید
( با توجه به اینکه متریال های عایق صوتی معمولا از طراحی و ظاهر زیبایی برخوردار نیستند جهت زیبایی بخشیدن به طور یک پارچه و عملکرد بهتر آکوستیکی ، میتوانید به طور کامل سطح عایق شده را با فوم شانه تخم مرغی یا هرمی پوشش دهید )
– برای کنترل فرکانسهای میانی ( mid ) : از پنلهای جاذب فلکسی یا ام-دی استفاده کنید
( نیازی نیست سرتاسر دیوار را با فوم های آکوستیکی بپوشانید ، کافیست با توجه به قرار گرفتن جای اسپیکرها یا منبع صوتی آنها را با فاصله های معین ، بر روی دیوار های کناری و حتی سقف نصب کنید . توجه داشته باشید که در هر مرحله سلیقه و خلاقیت در کار میتواند به زیبایی محیط کارتان بیفزاید )
اگر در این مورد به راهنمایی کاملتری نیاز دارید اینجا کلیک کنید
– برای از بین بردن هوم ایجاد شده توسط اسپیکر ها و کنترل فرکانسهای بم ( low ) : از باس ترپ در گوشه های اتاق استفاده کنید .
( باس ترپ ها وظیفه ی کنترل فرکانس های پایین ( بم ) را در محیط دارند . زمانی که به صورت صحیح در اتاق از باس ترپ استفاده میکنید فرکانس های بم تمیز تری را خواهید شنید . پس میتوانید با خیال راحت بین سمپل های kick یا Bass موجود در آرشیوتان ، بهترین ها را انتخاب کنید . اگر از لحاظ هزینه محدود هستید و نمیتوانید مبلغ زیادی را برای خرید باس ترپ خرج کنید . حداقل به سه عدد باس ترپ برای گوشه های دیوار اتاق ، در قسمت بالا چسبیده به سقف نیازمندید )
– برای کنترل برگشت صدای تولید شده از اسپیکر : از پنل های دیفیوزر استفاده کنید
( دیفیوزر ها عمل شکست فرکانس ها را به خوبی انجام میدهند ، پس بهتر است بر روی دیوار مقابل اسپیکر ها ” دقیقا دیواری که پشت سر شما قرار دارد ، حداقل دو عدد دیفیوزر ” ترجیحا چوبی ” نصب شود )
ذکر این نکته ضروری است که :
شرایط مکان های مختلف کاملا با هم متفاوت میباشند و موارد اشاره شده صرفا جهت ایجاد پیش زمینه ی ذهنی نسبتا کلی در مورد نحوه ی رفتار با آکوستیک یا عایق صوتی محیط کار بوده . بنابراین بهتر است برای اجرا و بازخورد دقیق تر عمل آکوستیک ، هدف خود را با کارشناسان مربوطه در میان گذاشته و پس از ارایه ی ویدیو یا تصویر از مکان مورد نظرتان از مشاوره ی دقیق و تخصصی بهتره مند شوید .
شما در این مورد چه نظری دارید ؟
حتی کوچکترین نکات در ذهن شما ممکن است راهگشای کار دوستان شما باشد ( در قسمت پایین نظر خود را بنویسید )